Tuesday, May 21, 2013

preikestolen

Me kiivettiin lauantaina Preikestolenille. Se tarkoittaa suomeksi saarnastuolia ja on 604 metriä korkea, 25x25 metrin tasanteella. Korkeanpaikankammoiselle (eli mulle) tilanne muistutti hiukan Eiffel-tornissa vierailua: kävelin seiniä pitkin jottei tuuli olisi temmannut mukaansa. Käsi toisen kädessä uskaltauduin reunalle, mutta silloinkin polvet tukevasti hieman koukussa, tasapainoa varmistellen. Toinen oiva tapa oli kontata reunalle, sitä harrastivat useimmat + minä. :)

Hvor?
Stavangerista Preikestoleniin pääsee pariakin reittiä, mutta me ajettiin ekaks Stavangerin Fiskepirterminaaliin ja otettiin lautta Tauhun. Merimatka kesti noin puolisen tuntia ja Tausta Preikestoleniin oli vielä noin 20 kilometrin matka (Rv13-tietä pitkin Jørpelandiin). Parkkeeraus maksaa 100 kruunua Preikestolenin juurella. Preikestoleniin on myös bussikuljetus Taun terminaalista.

Nousua:
Itse nousu sujui ihan oorait, tosin reitin alkupolku oli jyrkkä kuin mikä ja luulin jo että mulla on tosi huono kunto. Se oli onneksi vain alkulämmittelyä ja loppujen lopuksi kroppa tottui niihin jyrkkiin nousuihin, mitä reitiltä löytyi monta lisää... Tuossa oikeanpuoleisessa kuvassa näkyy reitin milteinpä ainoa tasaisin maasto.
Paluumatkalla törmättiin myös moniin koirallisiin retkeilijöihin ja en voinut olla ihmettelemättä miten joku saattaa raahata lyhytjalkaisen mopsin tai kiinan palatsikoiran tuonne! Siellä ne niitä murreja sitten kanniskeli :) Talvitakkejakin nähtiin, jopa karvakauluksella (asteita +25).

Perillä!

Me tultiin määränpäähän hiukan toista reittiä kuin muut. Preikestolen sijaitsee kuvassa tuolla oikealla alhaalla. Kiivettiin siis turhan korkealle, mutta se ei haitannut sillä maisemat oli u-pe-at!

Sitten alas tasanteelle!

Lauran matkavinkit 2013:
  Seuraa punaisia T-kirjaimia niin et eksy!
  + Muista hiukan pötkötelläkin ja tuijotella taivaalle!

Huipulla tuulee!

Tässä kohtaa meni sitten päivän kampaus piloille. ;) Nils unohti aamulla vahan (ooämgee) ja meikäläinen näytti jokaisessa kuvassa muuten vaan tuulesta temmatulta (kirjaimellisesti). Siksi nyt vain näitä takaraivokuvia.

5 comments:

1. Hui kamala miten ihanat maisemat :O)

ReplyDelete
  2. Aivan upean näköistä!!

3. oi! sun blogi on mun uusi lemppari! menin ja rakastuin norjalaiseen, joka asuu stavangerin suunnalla kanssa, ja nyt sitten tässä pikkuhiljaa mahdolliset muuttosuunnitelmat sinne suuntaan menossa. preikestolenilla käytiin pääsiäisen tienoilla, sillon oli kyl vielä hurjasti jäätä ja lunta, ja ei ihan loppuun asti voitu mennä. ihana lukea sun seikkailuja norjan päässä, hauska kattoa kuinka samoille seuduille päätyy ;) ha det!

Replies
    1. Kiitos Mari! Ja tervetuloa Norjaan ;) Tuntuu, että Stavangerin suunnalla asuu paljon enemmän suomalaisia kuin täällä Kristiansandin lähellä. En kyllä ihmettele, se on niin ihana kaupunki!

Delete

Sweet of you to drop a line or two. Have a sunny day :)