Sunday, January 13, 2013

sabi sushi

Moni bloggaaja kirjoittaa aina välillä siitä miten pitkän tauon jälkeen on vaikeaa kirjoittaa blogitekstiä. Mä olen ollut nyt niissä ajatuksissa. Päässä pyörii: "Mitä mä nyt tänne kirjoitan, kuka tätä edes lukee". Putouksen Sanna Raipe-Helminen kuvailisi tilannetta varmaankin jotenkin näin:
Emmääny mitää mitä mää ny vähä jotai sillä niivväliä oo.

Mutta nyt mulla on jopa jotain ihan oikeaa asiaa: me oltiin sushikurssilla! Ostin sen Nilsille joululahjaksi ja paikkana oli Kristiansandin Sabi sushi. Sama ravintola löytyy myös esim. Stavangerista ja Sandnesista. Kurssin hinta oli aika korkea ja mietinkin, että mitäköhän kaikkea siihen sisältyy. Koko kurssi oli tosi positiivinen yllätys ja me saatiin vaikka mitä matkaan mukaan: MAC-sarjan veitset, essut, ja bambumatot. Sitten vielä tietty harjoitellut nigirit ja makit takeaway-boksiin!

Vaikeinta koko hommassa oli se, että sai riisin pysymään kasassa niin ettei se kuitenkaan tarttunut käsiin. Nils lotrasi liikaa veden kanssa ja sen rullat räjähtivät alussa, mutta se tsemppas loppua kohti ja teki nätimmät nigirit kuin minä. Mulle iski puolestaan taco-efekti: yritin haalia liikaa täytteitä, jolloin en saanut edes suljettua makirullaa kunnolla.




seesaminsiemenet hujan hajan  

Sen jälkeen kun oltiin saatu omat monet harjoituskappaleet valmiiksi, luultiin että aletaan syömään niitä, mutta saatiinkin kuulla kokin tarjoavan omat erikoisuutensa. Ei siis muuta kuin omat ruuat kassiin ja pöydän ääreen odottamaan!

Meille tarjoiltiin yhteensä 3 levyllistä täynnä erilaisia susheja. Meitä oli vain noin 7, joten näistä riitti paljon ja jokaiselle.  



Illan jälkeen huristeltiin masut pulleina takaisin Vigelandiin ja nyt pidetään hiukan ruokalepoa. Kohta on luvassa kattaus II, sillä pitäähän noita omiakin harjoituskappaleitakin maistaa! :) Nilsillä on yhteensä 3 takeaway boksia, mulla onneksi vain kaksi.

Hauskaa viikkoa! Mulla on luvassa pesuhuoneen "extreme makeover" ja matka Suomeen <3

5 comments:

  1. Vautsi! Määki tahon. :D Hei huomasin, että tuossa yhdessä kuvassa on valkoista kalaa.. Mitä kalaa te käytitte lohen lisäksi? Ollaan monta kertaa puhuttu, että tehtäisiin susheja kotona, mutta olen hieman epävarma täällä laittamaan mitään kalaa niihin.. mutta luulisi, että kaikkia merikaloja voi syödä raakana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moi Linda ja sori myöhäinen vastaus! Se valkoinen kala oli ruijanpallasta. Meille ohjeistettiin, että kaikki muut kalat tulisi pakastaa ennen käyttöä paitsi norjalainen lohi. Norjan viranomaisten mukaan se on pakastamattakin tarpeeksi laadukasta sushille :)

      Delete
    2. Kiitos vastauksesta. :) Hyvä tietää, täytyy joskus kokeilla. Mutta nyt sinua odottaa haaste blogissani. :)

      Delete
  2. Niin, mitä kaikkea kalaa niihin voi laittaa? Eli mikä on turvallista?
    Minä sain sushikirjan joululahjaksi ja nyt syyhyttää sormia alkaa kokeilla...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moikka Heli! Kuten Lindallekin tuossa vastasin niin norjalaista lohta voi käyttää pakastamatta, mutta kaikki muut kalalajit tulisi pakastaa ennenkuin niitä käyttää sushiin. Varmaankin kaikki kalat kelpaavat - makuasia :) Mä pidän eniten lohesta, turska tuntuu vielä liian eksoottiselta ;)

      Delete

Sweet of you to drop a line or two. Have a sunny day :)